Publicaties
Doe het eens anders Dalton praktijkboek
Boek met praktische handvatten voor het vormgeven van daltononderwijs, met aandacht voor didactische werkvormen, handelingswijzers, keuzetaken meervoudige intelligentie, portfolio leerlingen en portfolio daltonleerkrachten. Röhner, R. & Wenke, H. (2009). Doe het eens anders. Dalton praktijkboek. Nieuwegein: Arko bv. ISBN: 9789054720904
Opzoekboekje – Röhner, R. & Wenke, H. (2009).
Het opzoekboekje biedt een aantal praktische hulpmiddelen en ideeën voor het daltononderwijs.
Nieuwegein: Arko bv. ISBN: 978 9054720911
Leve de school: praktisch en ideeënrijk
Sinds de laatste publicatie over Daltononderwijs – nu ruim 50 jaar geleden – is er Nederland veel gebeurd op onderwijskundig gebied. Reden genoeg om de Daltonprincipes in een eigentijds kader te plaatsen. Leve de school zal de gedateerde publicatie gaan vervangen. De auteurs schreven een praktische en – vooral – ideeënrijk boek. Een boek dat is bedoeld om leerkrachten in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs zelf pedagogische en didactische ideeën van het Daltononderwijs uit te laten werken. Verwacht echter geen receptenboek “Daltononderwijs à la Montignac”. Het klakkeloos kopiëren van taakbrieven, taakborden, keuzetaken, enzovoort gaat principieel in tegen de geest van Helen Parhurst, de grondlegger van het Daltononderwijs, en bevordert volgens de auteurs de kwaliteit van het onderwijs dan ook niet. Die kwaliteit is in eerste instantie afhankelijk van de kwaliteit van de individuele leerkracht en van het team van de leerkrachten als geheel. Dit boek is geen trukendoos. Het is ook geen verzameling van organisatorische en didactische weetjes. Het geeft wel concrete aanwijzingen en tips die iedere leerkracht, iedere school op eigen wijze kan uitwerken en integreren in de eigen schoolsituatie. “Leve de school” is geschreven door twee auteurs die het Daltononderwijs als geen ander kennen. Roel Röhner en Hans Wenke zijn beiden verbonden aan de Stichting Dalton Nederland. Roel Röhner als voorzitter en Hans Wenke als directeur. Zij schreven hun boek voor iedereen die de kwaliteit van het onderwijs aan het hart gaan en mogelijk nieuwe wegen wil inslaan. Het boek is verkrijgbaar via de boekhandel (ISBN 90 72047583).
Dalton-onderwijs: Een blijvende inspiratie
Hallo Dalton: Deel drie van de Dalton trilogie
Roel Röhner en Hans Wenke dagen de Dalton docenten uit kritisch te kijken naar hun eigen professioneel gedrag en tevens het niet geëigende Dalton pad te bewandelen.
Het ISBN-nummer van het boek is (ISBN 90 77072-004).